Debata oksfordzka

7 marca w Starostwie Powiatowym w Kutnie odbyła się debata oksfordzka, w której wzięli udział uczniowie naszej szkoły: Liliana Chwiałkowska, Oliwia Kieler, Julia Michalska i Mikołaj Karczewski, czteroosobowa drużyna II LO im. J. Kasprowicza oraz publiczność.
„Sport w XXI nie jest już potrzebny” to teza, która została postawiona i nad którą debatowano podczas spotkania młodzieży z kutnowskich szkół ponadpodstawowych.
Zadaniem debaty oksfordzkiej jest dyskusja nad tezą, wobec której drużyny zajmują ustalone wcześniej w wyniku losowania stanowisko. Debatuje strona Propozycji, mająca za zadanie przekonać publiczność do słuszności zaproponowanej tezy oraz strona Opozycji, której celem jest podważenie i obalenie tezy.
W zaproponowanych 5 panelach dyskusyjnych: doping w sporcie, sport amatorski, a zawodowy, wielkie pieniądze w sporcie, zdrowa rywalizacja, gra fair-play i kształtowanie postaw życiowych, drużyna naszego liceum próbowała przekonać publiczność do swojej racji.
Stanowisko opozycji pozwalało nam na przekazanie kluczowych argumentów na rzecz potrzeby sportu w XXI wieku i samych pozytywnych aspektów związanych z aktywnością fizyczną. Podkreślaliśmy, że sport w XXI jest nie tylko potrzebny, ale wręcz niezbędny do utrzymania zdrowia, rozwoju osobistego, integracji społecznej i edukacji. Uczestnictwo w aktywności fizycznej pomaga nie tylko poprawić kondycję, ale również wspiera wartości, które są kluczowe w życiu współczesnego człowieka. Podkreślaliśmy, zaprzeczając zaproponowanej tezie, że współczesny świat, pełen technologii i siedzącego trybu życia , nie może zapomnieć o ważnej roli sportu, który jest fundamentem zdrowia fizycznego i psychicznego oraz aktywności społecznej.
Temat wzbudził mnóstwo emocji u członków obu drużyn i spotkał się z zainteresowaniem publiczności, która w ostateczności więcej głosów przyznała drużynie Propozycji.
Uporządkowana forma debaty uczy budowania argumentacji, samodyscypliny, uważnego słuchania, pracy w zespole. Formuła oksfordzka kładzie nacisk na kulturę wypowiedzi i wzajemny szacunek drużyn. To także praktyczna nauka zasad wystąpień publicznych i panowania nad stresem.